Pluggis:
Men om vi säger att jag vill bli professor i fysik då måste jag väl ändå välja natur eller?
Om du vill bli professor inom något fysikrelaterat ämne så är ditt gymnasieval ditt minsta problem. Dock lär du ju ha behövt läsa flertalet matte- och naturvetenskapliga kurser för att bli behörig till lämpliga universitetsutbildningar. Du måste inte ha läst natur, men det kan vara den smidigaste vägen.
Pluggis:
Jaha... Men om vi säger att jag vill bli professor i fysik då måste jag väl ändå välja natur eller?
det är den snabbaste vägen dit. för att bli professor i fysik så måste du gå något civilingenjörs program eller kandidatprogram i fysik + master. sedan ska man väl doktorera i 5 år eller så?
hur som helst så måste man ha Fy B, Ke A och Ma D eller E för att komma in. vilket innebär 550-600p mer i naturvetenskapliga ämnen än vad samhällskunskapsprogrammet erbjuder.
600p motsvarar en och en halv termin på gymnasiet.
sen tycker jag presonligen att du ska välja en skola med motivierade studenter. betygsdiskriminering funkar best i samhällskunskapsämnen, det är min erfernhet. naturvetenskap är mer "hårt" och har du kommit fram till lösningen på mvg-talet så kan inte läraren säga så mkt om det än att bara ge dig mvg:t
Självklart är det bästa valet att välja natur. Då kommer du dels (förmodligen) gå i en klass med studiemotiverade människor, något du inte hittar på barn och fritid. Blir väldigt tufft att hålla sig helt motiverad när ingen annan i ens klass är det minsta motiverad.
Sedan kommer det bli en chock när du kommer till universitetet och är van vid studietakten från gymnasiet. Spelar ingen roll om du så har hundra mvg om du inte har lärt dig hur man pluggar, vilket inte behövs på en lättare linje så som barn och fritid. Då kommer du bara in på din universitetsutbildning men aldrig ut.