Jag vet hur svårt det kan vara ibland med ett eller två ämnen i skolan och gymnasiet. Dessutom är det så att man blir störd när man pratar om ämnerna i skolan. Det svåraste ämnet för mig när detsamma komma prov på ämnet är Engelska. Jag har haft tre olika lärare från sjuan till åttan och detta har ledd till att lärarna har haft missförstånd med mig och andra i skolan när det handlar om betygsättning. Detta stör mig skitmycket och jag blir förbaskad av detta. Nu har jag en lärare i Engelska som är väldigt svårt att prata med, hon hade nämligen gett mig 52 poäng av 87 poäng i ett engelskaprov som har ledd till att jag har blivit besviken för att jag hade 100% koll på allt som skulle komma på provet och jag har pluggat på ett smart sätt som jag gör i alla andra 16 ämnen som jag har i skolan. Detta resultat i provet har inget med slutbetyg att göra därför att lärarna måste bedöma allt som vi gör under terminen, jag blir arg när läraren tittar på proven och tar ett medelvärde för dessa prov. Detta har hänt med mig förra terminen då jag hade D i provet och B i ett annat prov som ledde till att jag fick C i betyg!!! Jag är väldigt arg på skolan och tycker att det ska ske förändringar både i min skola och i Skolverket!! Jag blir glad om ni kan ge mig tips hur jag ska få högre betyg i Engelska och kunna prata med min lärare så hen kan ge tips till mig!!
Ariaamiridavani92: hon hade nämligen gett mig 52 poäng av 87 poäng i ett engelskaprov som har ledd till att jag har blivit besviken för att jag hade 100% koll på allt som skulle komma på provet
Då hade du ju inte 100% koll.
Ariaamiridavani92: jag blir arg när läraren tittar på proven och tar ett medelvärde för dessa prov. Detta har hänt med mig förra terminen då jag hade D i provet och B i ett annat prov som ledde till att jag fick C i betyg!!!
Vad är det konstiga? Det kan ha varit olika betygskrav som bedömdes på de olika proven och det landade på ett C.
Ariaamiridavani92: Detta resultat i provet har inget med slutbetyg att göra därför att lärarna måste bedöma allt som vi gör under terminen
Precis, läraren bedömer ALLT och då ingår även provet som oftast är en stor del av betyget.
Getrekt:
Då hade du ju inte 100% koll.Vad är det konstiga? Det kan ha varit olika betygskrav som bedömdes på de olika proven och det landade på ett C.
Precis, läraren bedömer ALLT och då ingår även provet som oftast är en stor del av betyget.
Titta på filmen så lär du dig varför lärarna inte ska räkna provet som en stor del av betyget!!
Ariaamiridavani92:
Titta på filmen så lär du dig varför lärarna inte ska räkna provet som en stor del av betyget!!
Jag går i nian, tror du inte att jag vet hur det går till?
hur bevisar den videon någonting? Läraren ger dig ett betyg grundat på allt du gjort under terminen ja, men det betyder inte att provet kan utgöra en stor del av betyget.
Getrekt:
Jag går i nian, tror du inte att jag vet hur det går till?hur bevisar den videon någonting? Läraren ger dig ett betyg grundat på allt du gjort under terminen ja, men det betyder inte att provet kan utgöra en stor del av betyget.
Den bevisar allt, titta noggrant så står det Skolverket!! Nu säger du att provet inte kan utgöra en stor del av betyget! Så varför är du emot mig?
Har nog faktiskt inget. Eller... jag hade fysik förr när jag studerade på högstadienivå. Det hade jag svårt för men det var pga lärare. Nuförtiden gillar jag fysik också så det är nog inte så svårt om jag väl har sådana lektioner någon gång i framtiden.
Ariaamiridavani92: Den bevisar allt, titta noggrant så står det Skolverket!! Nu säger du att provet inte kan utgöra en stor del av betyget! Så varför är du emot mig?
Dom säger ju klart och tydligt att ALLT räknas in, provet bland annat.
Getrekt:
Dom säger ju klart och tydligt att ALLT räknas in, provet bland annat.
De säger att provet bedöms enskild! Dessutom ska allt som man har visat för sin lärare och gjord under lektionerna visa de olika kunskaperna.
Ariaamiridavani92:
De säger att provet bedöms enskild! Dessutom ska allt som man har visat för sin lärare och gjord under lektionerna visa de olika kunskaperna.
Men varför har man prov då? Kan du förklara det?
Getrekt:
Men varför har man prov då? Kan du förklara det?
För att få ett förebild, diagnos på vad man är bra på! Dessutom finns det många tillfällen där man kan visa sina kunskaper! Så om man får ett C på ett prov betyder inte det att man har C i betyg, för att man visar sina kunskaper under hela året och provet är ett hjälpmedel för att läraren ska kunna se vad du kan. Därför kan man få D på ett prov och C på en annat prov men får ändå B i betyg, därför så tar läraren allt som man gör i skolan och bedömer.
Som jag sa så är prov något som är ett diagnos från eleven.
Ariaamiridavani92:
För att få ett förebild, diagnos på vad man är bra på! Dessutom finns det många tillfällen där man kan visa sina kunskaper! Så om man får ett C på ett prov betyder inte det att man har C i betyg, för att man visar sina kunskaper under hela året och provet är ett hjälpmedel för att läraren ska kunna se vad du kan. Därför kan man få D på ett prov och C på en annat prov men får ändå B i betyg, därför så tar läraren allt som man gör i skolan och bedömer.
Som jag sa så är prov något som är ett diagnos från eleven.
Om båda proven testar samma saker, ja. Om proven testar olika kunskaper inom ämnet och man har fått D på ett prov och C på ett annat, ska man om läraren följer reglerna ordentligt inte kunna få mer än D i slutbetyg, då man bevisligen inte klarat samtliga C-kriterier.
Vill du ha högre betyg så är det bättre att fokusera på dig själv än att försöka skylla på någon annan eller försöka ändra på systemet bara så att det ska bli bättre anpassat för just dig.
Är sämst i gympa.