Willy j har du skype?:P
willy , vad tycker du jag ska använda för att göra ett spel te.x som runescape fast mindre och sånt (du kan välja nått med betal versioner)...
illywe:
Willy j har du skype?:P
Nej, tyvärr.
illywe:
willy , vad tycker du jag ska använda för att göra ett spel te.x som runescape fast mindre och sånt (du kan välja nått med betal versioner)...
Game Maker. Det är det bästa att börja med om man inte programmerat förut. Kolla forum och olika FAQ´s om du vill lära dig att göra multiplayerspel. Det går göra enkla 3D-modeller i Game Maker, men för att kunna göra snyggare karaktärer och saker i 3D krävs ett externt 3D-program. Några exempel på 3D-program:
- Autodesk Maya
- 3ds Max
- Blender
- Anim8tor
Vissa kostar, men jag tror att de flesta har gratisversioner.
Några tips:
- För att bli bra spelutvecklare så måste man träna jättemycket.
- Om du inte lyckas lösa ett problem så ta en paus och kom tillbaka senare. Kolla även hur andra gjort, ladda ner exempel mm.
- Försök inte med för stora och avancerade spel i början utan börja med mycket (mycket) enkla spel. Testa sen mer och mer avancerade ideér efter hand.
Lycka till!
illywe:
Men är det ingen som vet just vilket PROGRAM dom avänder?
De bygger upp sina egna grafik-motorer.. Du får la göra det samma, behöver inte vara något avancerat!
Så, lär dig ett par kända programspråk.. Har hört att Python skall vara bra för nybörjare!
Sedan kan du gå vidare till c++ som är ganska likt..
Detta är ditt första steg! Du förstår säkert lite mer sen hur du skall gå tillväga o.s.v.
Du kan ju alltid göra något enkelt med opengl
Fast enklast för dig som är nybörjare är nog att använda en färdigskriven spelmotor, tex cocos2d?
De använde antagligen eclipse och sedan skrev de allting själva.
De använder antagligen Eclipse: http://www.eclipse.org/
och Java SE: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/java-se-jdk-7-download-4...
Det är allt du behöver, och en väldans massa fritid 🙂
Fuska inte med skapa-spel-program. Då är det tekniskt sätt nästan inte du som skapat det. Man ska ju koda sin egen grafikmotor 😛
Så lär dig typ till början C# och java eller nått. PHP är nog lättast att lära dig först, så kan du gå vidare efter det.
Börja inte med game maker... Dock så tycker jag att du kan börja med att använda dig av ett spelframework (cocos2d, cocos3d...) så du slipper att hoppa in i opengl direkt (om du nu vill jobba med det), då lär du dig MYCKET mer och MYCKET fortare än genom att använda game maker. Om du nu jobbar likadant som mig inom dessa frameworks (egna subclasses, modifiera klasser osv..., då lär man sig mycket också). Studera koden som redan finns!
+skriva det i java:
Ladda ner eclipse...
Använd lwjgl (Lightweight java game library), tror att minecraft skrevs i det...
Bara o börja skriva!
Willy J:
I så fall så är de nog inte utvecklade i Flash-miljö (Actionscript) utan är skrivna i ett annat språk.
Man har kunnat skapa riktig 3D i Actionscript sedan AS 3 kom ut, och det är ett antal år sedan nu, så det här med att om en flash-applikation är i 3d så är de skrivna i ett annat språk är bullshit.
Willy J:
Game Maker. Det är det bästa att börja med om man inte programmerat förut.
se:
klasbanditN:
Börja inte med game maker...
Willy J:
- Försök inte med för stora och avancerade spel i början utan börja med mycket (mycket) enkla spel. Testa sen mer och mer avancerade ideér efter hand.
Detta tipset är dock bra.
klasbanditN:
Studera koden som redan finns!
Samt att testa den koden, att ta bort/ändra kod sedan kompilera för att se vad som händer kan vara ett väldigt bra sätt lära sig hur saker och ting fungerar.
illywe:
willy , vad tycker du jag ska använda för att göra ett spel te.x som runescape
Slå bort den tanken direkt, för att göra ett spel liknande runescape så krävs massor av erfarenhet, det första runescape (nu "Runescape Classic") tog över 2 år för skaparna att göra till beta stadiet, och skaparna var redan mycket kunniga i java-programmering, att göra ett spel som det nuvarande Runescape är sjukt kompicerat..
Låt dock inte detta avskräcka dig, du kan alltid ha "drömmen" kvar, men du måste vara medveten om att dina första spel kommer förmodligen vara sjukt dåliga 2D-spel, för ärligt talat, nästan allas (om inte allas) första spel suger, du måste också vara medveten om att det tar tid att lära sig att göra ett spel, och att göra ett spel i 3D är VÄLDIGT komplicerat, speciellt för någon som aldrig har programmerat innan..
Så första steget är att fråga dig själv vilket programmeringsspråk du ska lära dig, Java är ett bra språk, och lär du dig det så är det relativt enkelt att senare hoppa över till C++ om du så vill, men det är inte världens enklaste språk och lära sig utan tidigare programmeringserfarenhet.
Nästa steg är så klart att lära sig det, första steget är enligt mig inte att direkt lära sig att programmera ett spel i språket, utan istället att lära sig grunden, här finns en bra tråd som kan få dig startad, oracle har ju också en egen sida mer guider, personligen skulle jag nog föröka hitta mig en bok om ämnet, men online guider är gratis, och funkar oftast mer än väl för att lära sig.
Steg 3, att lära sig programmera spel, det finns massor av internet forum tillängnade till att skapa spel, GameDev.se är en bra sida att starta på, dock är deras forum inte så aktivt, istället kan du titta på den engelska motsvarigheten, Java-Gaming.org är ett annat, som namnet kanske tipsar om så är det dedikerat till java.
Steg 4, ett steg som aldrig slutar, är att öva och öva, lära sig mer och mer, skapa mer och mer.
Zsasz:
krävs massor av erfarenhet
Du glömde nämna hur många 100? som arbetade i lag för att koda det:P
illywe:
Hej! Har grubblat nu ett tag och vill göra ett 3D spel typ som runescape , men vet inte vilket program jag ska använda har testat några men inte riktigt nöjd ... Är det nå mer ni behöver veta så säg det 😉
Det finns inget magiskt program du kan använda för att göra ett eget spel utan någon som helst kunskap om programmering. Det du behöver är att kunna programmera. Helst i Java eller C++. Du behöver lära dig det BRA innan du ens kan börja överväga att skapa ett eget spel. Du programmerar enklast i en utvecklingsmiljö (program) såsom Eclipse, NetBeans, Dev-C++. Var beredd på att det krävs mycket bakgrundskunskap innan du faktiskt kan göra enklare spel eller program. Dessa programs syfte är att göra kodningen enklare på ett antal olika sätt men man behöver fortfarande kunna koda.
"Ska jag ladda ner java? Men är det som runescape då?"
Du verkar inte ha så stor koll 😛 Java är inget program, det är ett språk. Det kan du lära dig genom att köpa en bok om det, exempelvis Objects First with BlueJ eller så kollar du tutorials såsom här: http://www.youtube.com/user/Mr1Buying
På den kanalen finns över 100 tutorials för Java på svenska som går från basic till avancerad Java. Rekommenderas.
Sen så är det bara att öva och öva och öva.....
teensoundman:
Du glömde nämna hur många 100? som arbetade i lag för att koda det:P
Nja, det var bara 2 personer som skapade orginalet (classic/beta), nu är där ett bra antal fler så klart, men i början var det inte mer än två bröder..
Zsasz:
2 personer som skapade orginalet
Åtusan 😛
Tittar man på utvecklarna till GTA och ska läsa vilka som gjort t.ex San Andreas så får man läsa namn en hel dag 😛