Mr Brightside:
Ja. Ni får såklart tycka det är heltäckande. Jag delar inte den bilden, tycke och smark är ju så olika ändå.
Berätta gärna vad ikon-temat inte täcker. Vad i gtk-interfacet använder inte ditt aktuella gtk-tema?
Åtta:
Men inte när man behöver föra ned sin pekare till det nedre högra hörnet och väl där pricka en 15 pixlar bred "knapp" för att göra det
Just att pricka nere i hörn är LÄTT. Att dess utseende är fult håller jag med. Varför är skiten rektangulär?!
Läs om Fitt's law. Man kan alltid få ned muspekaren i ett hörn väldigt fort, väldigt lät, mha musacceleration och att man liksom inte kan missa dem.
Åtta:
Skalbarheten hos de vektorbaserade ikonerna i de flesta utav Linux skrivbordsmiljöer är nice.
OSX vinner där.
aristoteles:
Berätta gärna vad ikon-temat inte täcker. Vad i gtk-interfacet använder inte ditt aktuella gtk-tema?
Tänker på helheten, krävs en del pillande. OSX gör ej de. Fast I OSX kan man inte pilla alls, vet inte vilket som är värst 😛
Mr Brightside:
Tänker på helheten, krävs en del pillande.
Va? Pillande känns som ett ganska brett begrepp, det vore bättre om du bara kunde säga vad som är fel, kanske har du helt enekelt missat nåt, eller så kanske det finns nåt jag inte tänkt på. Men klaga inte om du vägrar berätta vad som är fel.
Hampie:
Just att pricka nere i hörn är LÄTT.
Jo. Självklart är det inte svårt att pricka. Jag menade mer att det är svårt att "råka" trycka där om man inte redan vet att det är en knapp - som flera i denna tråd demonstrerat.
Hampie:
OSX vinner där.
Jag trodde OSX också använde bitmappar?
Åtta:
Jag trodde OSX också använde bitmappar?
Du sade skalbarheten. Jag förstårade ikonen till maximum. Att använda vektorbilder blir f.ö. dåligt när man gör dem små. Ikoner skall göras i flera bitmattsversioner (och gärna en vektor också) för de mindre formaten (16*16, 24*24) - läste du ens Gnomes HUD du länkade till?
Åtta:
Jo. Självklart är det inte svårt att pricka. Jag menade mer att det är svårt att "råka" trycka där om man inte redan vet att det är en knapp - som flera i denna tråd demonstrerat.
Ah, ja, det är dumt. Man kan inte låta folk 'råka' upptäcka viktiga saker.
Hampie:
Att använda vektorbilder blir f.ö. dåligt när man gör dem små.
Jo, jag vet.
Hampie:
Ikoner skall göras i flera bitmattsversioner (och gärna en vektor också) för de mindre formaten (16*16, 24*24)
Nej, de ska göras i fler versioner än så. Gnomes HIG rekommenderar 16, 24, 48, 96, samt en vektorversion - även om jag fått det rekommenderat av en bekant som jobbar med Tango-ikonerna att skapa en 22x22 också - då det är standard för gnomes paneler.
Hampie:
Du sade skalbarheten.
Ja? En bitmap är inte skalbar. Däremot är det klart att man som de flesta skrivbordsmiljöer i Linux, och tydligen OSX, båda gör, använder en kombination av flera olika storlekar på ikonerna, samt en SVG för de storlekar som det inte finns bitmappar för. Jag trodde att OSX endast använde bitmappar, alltså inte hade någon direkt mjuk skalbarhet, utan endast stegvis sådan - som Windows har (på rak arm hittar jag inte hur man skalar dem i W7, men i XP så kunde man i alla fall välja mellan tre-fyra olika storlekar).
Åtta:
Jag trodde att OSX endast använde bitmappar, alltså inte hade någon direkt mjuk skalbarhet, utan endast stegvis sådan - som Windows har (på rak arm hittar jag inte hur man skalar dem i W7, men i XP så kunde man i alla fall välja mellan tre-fyra olika storlekar).
Som sagt, man kan ha vilken storlek man vill upp till 500nåt. Trodde min bild visade det.
Tråden låst på grund av inaktivitet