user-image
Okänd
Annat

Hej Nu är det så att jag har två frågor; 1. Är det typ okej att vara gay enligt kyrkan, det var ju typ en synd förr… Och liksom jag är ganska troende, och jag vill ju leva ut det jag känner, men jag vill och andra sidan inte stå emot Gud/Kyrkan… 2. Varför är det så få i min ålder (13) som är troende?


SVAR

1. Ja, det är okey att vara gay enligt Svenska kyrkan. Enligt kyrkans mening är Gud kärlek. Det står ju så i bibeln. Det innebär att varje gräns vi sätter för Guds kärlek är vår egen privata gräns, vår egen oförmåga till kärlek. Kyrkan har och har alltid haft ett oerhört problematiskt förhållande till allt vad sexualitet heter. Därför har man satt upp gränser som inte är Guds utan sina egna. Detta gäller inte bara kyrkan. Jag tror att de flesta föräldrar tycker att det är jobbigt när ens egna barn kommer in i tonåren. Då startar en frigörelseprocess som är omöjlig att undvika. Den kan vara jobbig och sexualiteten är en inte oväsentlig del i detta.

2. Min upplevelse är att det är många som faktiskt har en tro men inte kan formulera den. De som inte har några troende föräldrar eller släktingar omkring sig har helt enkelt inget språk för att uttrycka vad det tycker och tänker om livets mening. Många tror på något men vill inte kalla sig kristna. Man kan helt enkelt inte tro på allt som står i bibeln och då tycker man att man inte kan tro. Men jag tror inte heller på allt som står i bibeln. Det finns många saker som man inte ska tro på i bibeln. Men det är ändå den viktigaste boken för en kristen. Man ska komma ihåg att det inte är boken som är vår viktigaste relation. Det är Gud. Ibland säger jag till folk: Vem är det som gör att fåglarna sjunger så vackert? Vem är det prasslar i vinden? Vem är det som kittlar tårna när vi går barfota? Många tror på en kraft, en mening men vill inte kalla det Gud för Gud är så förknippad med jobbiga saker. Men vad är egentligen skillnaden mellan tillvarons kraftkälla och Gud? Jag säger inte att det är samma sak, men vad är likheter och olikheter mellan Gud och den här kraften som många tror på? Många tycker att Jesus är bra förebild men inte mer än så. Jag tycker att Jesus är mer än så men ibland ska man inte försöka övertyga människor om det man själv tycker. Istället så ska man uppmuntra de att berätta om varför de tycker att Jesus är en bra förebild. På det sättet så kan båda två lära sig något nytt av varandra. Genom själva berättandet, sökandet och tvivlet. Det är tre viktiga ingredienser i en skör liten tro.

Bra frågor, vill du veta mera kan du mejla direkt till
anders.hedman@fryshuset.se

Visningar : 512