user-image
Okänd
Annat

Hej! Hur vet man att inte bibeln kan vara en form av en påhittad saga eller någon form av teaterpjäs? för alla händelser låter ju rätt övernaturliga. Och med att människan blivit smartare dom senaste 200 åren så har ju övernaturliga händelser mer eller mindre slutat inträffa eller bevisats vara falska. folk trodde ju på myter och dylikt förr i tiden. Så bibeln kan ju lika gärna vara en påhittad fantasi? det är iaf vad jag fått för uppfattning. om gud och Jesus fanns/finns så skulle dom lättare kunna bevisa sanningen idag än för 2000 år sedan med tanke på vilka underverk dom två kan utföra för att bevisa 2000 års o troende. för om gud skapade människan så borde han ju vetat att detta skulle hända eller kunde hända. och om han nu finns..så visar han just nu vilken "underbar" gud han är som låter alla "underbara" krig hända,,och svält osv..han KAN fixa det!


SVAR

Hej!
Bibel betyder böcker och är samma ord som bibliotek. Bibeln består av ett bibliotek av böcker. Det är 66 böcker eller 77, beroende på hur man räknar. En del berättelser är historieböcker som kan bekräftas genom arkeologi och andra källor. Det finns mytologiska texter som inte är sanna i sina detaljer, dvs de försöker inte beskriva hur verkligheten ser ut, men mytologiska texter bär på budskap som kan gälla för eviga tider. Skapelseberättelserna är exempel på mytologiska texter. Det finns flera skapelseberättelser och det visar på att de inte gör anspråk på att beskriva hur det gick till. Det finns tydliga motsättningar mellan dem. Frågan om hur skapelsen gick till tillhör det naturvetenskapliga området. Frågan om varför vi finns till hör till det religiösa eller teologiska området. Om jag läser skapelseberättelserna med naturvetenskapliga glasögon så blir de sagor, men om jag läser de med religiösa glasögon så ser jag att de vill säga någonting. Jag ser att de vill säga att det finns en mening men skapelsen. Allting beror inte på slumpen. Det finns alltså en mening med mitt liv. Allting är inte slumpen. När Gud skapar människan så säger Gud: Det var mycket gott. Det är detta goda vi ska söka i oss själva och i våra medmänniskor.

Ja, det finns bibelberättelser som är lagtexter, äventyrsberättelser och därmed kryddade på ett sådant sätt att de också blir äventyrliga, det finns kärlekslyrik, en hel bok späckad med ordspråk, profetiska (politiska) brandtal om sociala orättvisor, resebrev med personliga hälsningar, böner och klagovisor och mycket mer. Det är väl kanske inte fel att säga att Bibeln innehåller sagor men det är mycket långt från hela sanningen. En och annan av Jesu liknelser kan man läsa som sagor men liksom alla sagor så har de också ett budskap som de vill förmedla.

Bibeln är sammansatt av jättemånga olika berättelser av jättemånga olika personer. De har förts vidare från en generation till en annan gång på gång. En del berättelser förekommer flera gånger med lite olika vinklingar. Det är ett bra knep från Bibelns sida att hindra läsaren att bli fundamentalist eller bokstavstroende. Allt måste tolkas. De äldsta berättelserna är 4000 år gamla. De senaste knappt 2000 år. De är alltså minst 2000 år mellan de äldsta och nyaste texterna och sedan dröjer det ytterliggare flera hundra år innan alla berättelser sätts samman till den Bibel vi känner idag.

Man kan säga mycket om Bibeln. Men man kan knappast säga att den är en påhittad fantasi. Den är snarare en samling av människors livserfarenheter och gudserfarenheter under lång, lång tid. Jag skulle vilja säga att Bibeln är en samling berättelser som vill ge mod att leva.

Den andra delen av din fråga är lite svår att förstå. Du får gärna förtydliga den och skicka in den till Ungdomar.se eller direkt till mig
anders.hedman@fryshuset.se

Visningar : 180