user-image
Okänd
Annat

Hej. Jag har ett stort problem, jag har blivit kär i en tjej i min klass och jag vet inte vad jag ska göra. Det råkar vara så att jag är uppvuxen i en religös familj och har många vänner som är kristna. Och en av dom har sagt klart och tydligt att om någon av hennes vänner visade sig vara homosexuella så skulle hon bli besvikna på dom. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag mår piss, det känns nästan som om jag sviker Gud för att jag har blivit kär i en tjej. Tycker han att det är så fel att vara homosexuell?


SVAR

Hej!
Nej, det är inte fel med homosexualitet. Jag har besvarat den här frågan ett par gånger och du kan läsa de svaren genom att gå in på expertpanelen, klicka på mig och leta bland frågor&svar.

Jag utgår alltid från det dubbla kärleksbudet när jag ska till ställning i olika saker: Du ska älska Gud med hela ditt hjärta, med hela din själ, med hela din kraft och med hela ditt förstånd. Sedan kommer detta, du ska älska din nästa såsom dig själv. Så lyder det dubbla kärlekbudet. Finns det något som strider mot detta i de känslor och upplevelser du har inför den människa/tjej som du talar om? Nej. Jesus gör nämligen inte skillnad på människor, kön, hudfärg, etnicitet eller något annat.

Biskopen i Stockholm, alltså den präst som är chef över alla präster i Svenska kyrkan i Stockholm, är homosexuell. Det är en klok person som väldigt många kristna i Stockholm har ett stort förtroende för. Det är alltså inget fel med att vara homosexuell. Det är ingen synd.

Det finns bibelställen som uttalar sig negativt om homosexualitet för att det var ett accepterat islag i den grekiska kulturen och religionsutövningen på Jesus tid. När Paulus skulle definiera vad kristendom var så tog han avstånd från tempelprostitutíonen som fanns i den grekiska kulturen. En del bibelforskare menar att det var snarare utnyttjandet av den svage som han kritiserade än homosexualiteten. Ofta är det så att när man beskriver sig själv så gör man det genom att säga att vi gör minsann inte som de andra. Jesus Kristus uttalade säger aldrig negativt om homosexuella. Vi kallas kristna för att vi följer Kristus. När man gör denna fråga till en avgörande fråga för kristna så missar man målet. Målet med Jesus undervisning är att vi ska vara barmhärtiga mot varandra, hjälpa varandra och se till att vi växer och mognar som människor. På vilket sätt gör vi detta genom att fördöma oss själva eller andra människor? Svaret är att vi inte hjälper någon genom att fördöma andra.

Surfa in på RFSL och läs mer. Många människor har mycket att lära om homosexualitet och annat. Du behöver inte skämmas och inte må dåligt. När Gud skapade oss människor så blåste han in livsanden i oss och sade: Det var mycket gott. Du är mycket god, ingen kan ta det ifrån dig.

Vill du fråga mer kan du göra det direkt till mig
anders.hedman@fryshuset.se

Visningar : 288