user-image
Okänd
Tjej ,15 år

Heej, nár jag föddes dömte mig dom som kristen men när jag fyllde 12 år dömpe jag mig till Protestant. då tyckte jag att gud var underbar och sånt, men efter detta har jag haft depression och har inte haft lust med att snacka med honom, hur börjar man be till gud, eller är jag för dum, elak, criminell, Gud förlåter dem som är criminella,? hjälp mig!!


SVAR

Hej!
Katoliker, ortodoxa och protestanter, alla är kristna men tillhör olika grenar av kristendomen. Alla döper i rent vatten och i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det är samma dop i alla de tre grenarna. Grenarna tillhör samma stam, kristendomen.

Hur ber man till Gud? I Bibeln står det "Innan ordet är på min tunga, vet du Herre, allt jag vill säga." Det står i Psaltaren 139.
Det finns en relation mellan dig och Gud hela tiden. Ibland gör vi saker för att påminna oss om detta eller för att lära känna oss själva och Gud mer. Bönen är ett sätt.

Hur ber man? Var och en gör på sitt sätt. Hur gjorde du förut? När jag var yngre tyckte jag mest om att be när jag cyklade. En del knäpper händerna och ber Gud som haver barnens kär ...osv. Eller så ber man den mest kända bönen - Vår Fader, du som är i himmelen ...osv.

En del går ut och går, tar in naturen och umgås med Gud på en promenad. Det kan hjälpa att tända ett ljus och så bara vara tyst. Kanske lyssnar man bara på tystnaden. En tystnad som man delar med Gud. Kanske sätter man sig bara ner och säger som det är.

Till exempel: Gud, det har varit en lång dag. Jag har skitont ihalsen. När jag ber till dig är det bara tyst. Varför är det så? Varför mår jag som jag mår? Ta hand om de jag tycker om. Hjälp mig att känna att du tar hand om mig.

Till sist, Gud förlåter allt och alla. Du kan inte straffa ut dig ur Guds kärlek. Guds ande bor i dig. "er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har inom er och som ni har fått av Gud", så står det i Första Korinthierbrevet kap 6 vers 19. Du är en ögonsten för Gud, oändligt värdefull.

När man mår riktigt dåligt så behöver man hjälp. Vem kan du be om hjälp? Föräldrar, någon annan vuxen i familjen eller i skolan? Bönen är ingen mirakelkur. Vi måste använda oss av Guds redskap och Guds redskap är våra medmänniskor. Så därför är det viktigt att du försöker hitta någon som du kan vända dig till.

Vill du, så kan du också mejla mig. Adressen finns på min presentation i Expertpanelen.

Hälsningar
Anders Hedman

Visningar : 326